Adequate: Digital Markets Act i jego wpływ na uczestników rynku cyfrowego

Artykuł „Digital Markets Act i jego wpływ na uczestników rynku cyfrowego” autorstwa Małgorzaty Naumczuk omawia kluczowe aspekty i wpływ nowych regulacji Unii Europejskiej na działalność dużych firm technologicznych, określanych jako gatekeeperzy. Przedstawia zarówno nowe obowiązki, jak i zakazy nałożone na te firmy, mające na celu zwiększenie przejrzystości, konkurencji oraz ochrony danych użytkowników. Zmiany te dotyczą m.in. sposobu dostępu do danych, ich przenoszenia, interoperacyjności usług, a także ograniczeń w przetwarzaniu danych i wymagań dotyczących zgody użytkowników. Artykuł podkreśla również konsekwencje tych regulacji dla marketerów, wskazując na potrzebę dostosowania strategii marketingowych do nowego środowiska regulacyjnego.

Kluczowe wnioski:

  • Nowe przepisy zwiększają przejrzystość i uczciwość na rynku cyfrowym poprzez wymóg udostępniania narzędzi analitycznych i danych reklamowych.
  • Użytkownicy biznesowi zyskują większy dostęp do danych generowanych w ramach korzystania z usług platformowych, co ma zbieżność z prawem do informacji na podstawie RODO.
  • Zakazy dotyczące śledzenia aktywności użytkowników bez wyraźnej zgody czy łączenia danych osobowych z różnych usług mają na celu ochronę prywatności użytkowników.
  • Regulacje wprowadzają wymogi dotyczące interoperacyjności usług i sprzętu, co ma ułatwić konkurencję i wybór dla konsumentów.
  • Marketerzy muszą dostosować swoje strategie do nowych ograniczeń w przetwarzaniu danych oraz wykorzystać narzędzia takie jak Consent Mode do zbierania zgód użytkowników.
  • Regulacje mogą prowadzić do zmian w alokacji budżetów reklamowych i podejściu do profilowania oraz segmentacji grup docelowych.