Content marketing jest obecnie jednym z głównych sposobów pozyskania klientów. Każda marka, która chce budować swój wizerunek i pozyskiwać nowych klientów musi być wydawcą oraz w mniejszym lub większym stopniu publikować treści — nawet pomimo tego, iż do niedawna wystarczyło przedstawienie samej oferty. W tym tekście prezentujemy kompleksowy poradnik o content marketingu oraz o tym, czym jest, dlaczego należy do wdrażać, jak i gdzie publikować treści oraz podpowiadamy jakie formy treści mamy do wyboru.

Czym jest content marketing?

Content marketing to marketing treści. Jest to regularne publikowanie w sieci różnego rodzaju treści, które mają za zadanie wyróżnić się i przyciągnąć klientów. Potencjalni klienci, którzy są zainteresowani daną tematyką, mają spotkać nasze treści, zapoznać się z nimi, a co za tym idzie i z naszą marką, dokonując zakupów.

Obecnie content marketing staje się najpopularniejszym sposobem promowania się w internecie oraz jest niezwykle skuteczny. Content można publikować w różnych miejscach oraz w różnej formie, o czym piszemy w końcowych akapitach. Celem content marketingu jest nawiązanie więzi z klientem oraz zbudowanie zaufania i wizerunku. Jest on także ściśle powiązany z marketingiem wirusowym, który polega w tym wypadku na polecaniu naszych ciekawych i jakościowych treści kolejnym użytkownikom drogą pantoflową.

W dużej mierze content marketing jest też powiązany z Inbound Marketingiem, czyli daniem odnajdywania się w sieci. Strategia CM zakłada oferowanie konkretnych treści przeznaczonych dla grup docelowych i docierania do nich w jakościowy sposób.

Mówiąc o content marketingu nie sposób nie wspomnieć o SEO oraz jego wpływie na wyszukiwarkę Google. Publikowanie contentu na naszej stronie internetowej lub innych kanałach, zwiększa ich widoczność od strony technicznej i pozwala znaleźć się wyżej w hierarchii podobnych marek np. w wyszukiwarce Google czy na YouTube. To z kolei będzie przekładało się na większy ruch organiczny i napędzanie pozyskiwania w ten sposób klientów. Jest to druga strona content marketingu, na którą również warto zwrócić szczególną uwagę.

Dlaczego obecnie należy publikować treści?

Pierwszym powodem, dla którego warto wykorzystywać content marketing jest blokowanie treści reklamowych i reklam w internecie. Obecnie wielu użytkowników używa programów blokujących wyskakujące okienka, a reklamy są oglądane niechętnie i nie przynoszą już takich profitów jak niegdyś, kiedy były głównym sposobem reklamowania się. Content marketing jest zatem sposobem na skuteczne promowanie się w internecie, które zainteresuje odbiorców.

Drugim powodem, dla którego powinno wdrażać się content marketing jest fakt, że obecnie odbiorcy stawiają coraz wyższą poprzeczkę przed markami. Chcą oni, aby marka była profesjonalna, opiniotwórcza i prezentowała również ciekawe treści. Odbiorcy chętniej wybierają takie jakościowe marki, które oferują więcej niż jedynie swoje produkty, pomijając te ubogie skupiające się jedynie na sprzedaży.

Plusy content marketingu

Pierwszym plusem content marketingu jest możliwość zdobywania dużej ilości odbiorców. Dodanie treści jest na tyle przyciągające, że wiele osób decyduje się zapoznać z nimi, a co za tym idzie i również z naszą marką.

Publikowanie contentu to też kwestie wizerunkowe. Odbiorcy, natrafiając na ciekawe materiały tematyczne, będą tak samo odbierali naszą markę. Jest to prosty sposób na zbudowanie profesjonalnego i jakościowego wizerunku firmy czy sklepu internetowego.

Content marketing nie wymaga od nas poświęcenia dużych sum pieniędzy czy inwestowania sporych kwot. Treści możemy zamawiać niezobowiązująco lub stworzyć je samodzielnie w razie niskiego budżetu. W ten sposób może promować się również prosto każda firma czy marka, która chce zyskać rozgłos w Internecie.

Nie jest to zatem sposób zarezerwowany jedynie dla dużych firm. Jednym z największych plusów promowania się poprzez dodawanie ciekawych treści w sieci jest fakt, że po ich zakupie lub sworzniu i dodaniu, pozostają one w Internecie przez bardzo długi czas. Będzie to owocowało ciągłym pozyskiwaniem klientów, nawet długo po publikacji.

Jakie typy contentu mamy do wyboru?

Content to przede wszystkim treści pisane różnego rodzaju treści, które są uniwersalne i łatwo trafiają do odbiorców. Z pewnością będą to wpisy tematyczne, poradniki, tutoriale, case study czy wpisy blogowe i posty. Treścią pisaną może być także e-book.

Drugim rodzajem treści są zdjęcia. Będą to ciekawe fotografie, infografiki czy statystyki graficzne. Pod contentem mieszczą się także nagrania wideo, wideoporadniki, czy nagrania live i webinaria prowadzone na żywo.

Niezwykle ciekawym rodzajem contentu są materiały interaktywne, na które możemy oddziaływać w trakcie ich odtwarzania i przeglądania. Będą to np. zdjęcia 360 stopni i wideo 360. To materiały, po których da się rozglądać w 360 stopniach kursorem, zmieniając perspektywę w trakcie oglądania filmu czy zdjęcia.

Gdzie go publikować treści content marketingowe?

Gdy wiemy już, jaki content mamy do wyboru warto zastanowić się gdzie go publikować. Najlepszym rozwiązaniem będzie publikowanie danego typu treści w najlepiej dostosowanych do tego miejscach.

  • Content pisany warto publikować na własnej pozycjonowanej stronie internetowej, na której będziemy mogli przedstawić daną sprawę bez ograniczeń. Pisane teksty możemy publikować również za opłatą na portalach zewnętrznych czy w social mediach.
  • Content w postaci zdjęć również możemy wstawić do mediów społecznościowych, a w szczególności na Instagram i to właśnie tam nimi podbijać sieć. Materiały wideo lub podcasty idealnie publikuje się na YouTube, który jest drugą największą wyszukiwarką w internecie.
  • Ciekawym sposobem publikacji contentu jest rozprzestrzenianie go wirusowo w postaci e-booka w social mediach, gdzie dana treść jest przekazywana między użytkownikami lub udostępniana.
  • Jeśli posiadamy treści, możemy publikować je również w formie poradników na forach tematycznych oraz w miejscach, gdzie przebywają osoby zainteresowaną daną tematyką.